Ešte pred tým ako začneme uvažovať o prvých krokoch...
Ďalej je potrebné zhodnotiť si situáciu, v akej sa prevádzkovanie kancelárie nachádza. Konkrétne to znamená zistiť, či existujú politiky a pravidlá týkajúce sa obstarávania kancelárskych zariadení a materiálov, tvorby odpadu na pracovisku, vrátane spôsobu, akým sa s odpadom ďalej nakladá. Nemali by sme zabúdať na oblasť spotreby vody a energií, či chemických látok a ich manažment. Toxické látky sa dnes nachádzajú takmer v každom produkte, aj keď sa jedná len o prítomnosť minimálneho množstva určitej látky. Konvenčne vyrábaný kancelársky papier, gumy, náplne do tlačiarní, čistiace prostriedky, to je len niekoľko málo príkladov produktov, ktoré je potrebné nahradiť ekologickými. Ak v podniku neexistujú takéto politiky, musí byť poverená osoba, ktorá takúto koncepciu a pravidlá vypracuje. Stredné a malé podniky môžu využiť spoluprácu s environmentálnymi organizáciami a firmami, veľké podniky môžu požiadať zamestnancov oddelenia životného prostredia, aby im pomohli vypracovať a zaviesť určitý systém opatrení a pravidiel. Dôležité je nielen ich zavedenie, ale aj kontrola a hodnotenie podľa prijatých environmentálnych ukazovateľov. Pokiaľ sa „ekologické myslenie“ nestane súčasťou každodenných rozhodovaní, ktoré na pracovisku robíme, bude musieť byť zavedená určitá disciplinovanosť pri prechode na nové návyky. Vrcholové vedenie môže finančne motivovať tímy ľudí v jednotlivých oddeleniach podniku, ktoré dosahujú najväčšie úspory v ušetrených materiáloch a najrýchlejšie implementujú opatrenia smerujúce k vytvoreniu „zelenej“ kancelárie. Spoločnosť 3M a DuPont zaviedla podnikové ekologické dane (PED) na spotrebu vybraných „nežiaducich“ materiálov a látok, ktoré chcú postupne úplne eliminovať. PED musia divízie alebo sekcie odvádzať priamo z ich rozpočtu do centrály svojej spoločnosti, navyše osobný výkon riaditeľov sekcií a oddelení sa štvrťročne hodnotí (až do výšky 20 percent hodnotenia) aj na základe vopred vybraných environmentálnych ukazovateľ, ktoré musia manažéri dosiahnuť, ak chcú byť lepšie finančne ohodnotení. Finančných aj nefinančných foriem ako motivovať zamestnancov je mnoho.
Nebáť sa nekonvenčných riešení
Takže ako by sme mohli charakterizovať „ekologickú“ kanceláriu? Spomenula som, že v prvom rade je potrebné zainteresovať ľudí, ktorí sa v kanceláriách každodenne pohybujú a pracujú. Oni rozhodujú počas prevádzky kancelárie napríklad o tom, ako, koľko a aký typ papiera sa spotrebuje alebo odpad vyprodukuje, kancelárske zariadenia a materiály sa nakúpia a podobne, preto bude dôležité zaviesť politiku „zeleného obstarávania“, čo predstavuje akýsi návod, podľa ktorého zamestnanci podniku majú postupovať pri výbere a obstarávaní kancelárskych produktov.
Jednoduchým príkladom je používanie ekologického papiera, ktorý neobsahuje konvenčne pridávané chemické látky, predovšetkým chlór. V súčasnosti rôzne firmy ponúkajú veľmi kvalitný papier, ktorý je napohľad ťažko rozpoznateľný od konvenčného, avšak jeho výroba (a tým aj spotreba) podstatne menej zaťažuje životné prostredie. Aj tu je dôležité vedieť, že existujú tri druhy ekologického papiera s označením: Totally Chlorine Free (TCF), Processed Chlorine Free (PCF), and Elemental Chlorine Free (ECF). Záleží od „zelenej“ politiky podniku, do akej miery sa chce stať „ekologickou“ kancelárií. Zároveň je potrebné si uvedomiť, že každá dodávka kancelárskych materiálov a zariadení spôsobuje vypúšťanie CO2 emisií, nakoľko je potrebné objednaný materiál dopraviť od veľko alebo maloobchodníka do miesta ich spotreby. Malo by sa preto dbať na čo najefektívnejšie objednávanie, a to vo veľkých baleniach (všade kde je to možné).
Iný príklad je možné uviesť v súvislosti s politikou smerovania k nulovému odpadu, v rámci ktorej by sa zamestnanci mali usilovať o minimalizáciu jednak tvorby odpadu ako spotreby toxického alebo inak nebezpečného odpadu. Ten vzniká napríklad pri používaní konvenčných náplní do tlačiarní alebo používaním bežnej gumy vyrobenej nie z prírodnej (na báze rastlín) gumy, ale syntetickej gumy, ako je to vo väčšine týchto produktov.
Všeobecne uplatňovaným kritériom pri výbere ekologických produktov je, aby neboli vyrobené na báze ropy, ale z obnoviteľných a zároveň dobre recyklovateľných materiálov a neobsahovali žiadne toxické alebo inak nebezpečné látky. V praxi to znamená vypracovať si zoznam takých produktov, ktoré tieto kritériá spĺňajú, a predovšetkým kontrolovať dodržiavanie stanovených pravidiel pri výbere dodávateľov kancelárskych materiálov a zariadení, v prípade marketingového oddelenia si to bude vyžadovať aj spoluprácu s externými agentúrami, aby aj tie dodržiavali environmentálne postupy smerujúce k znižovaniu environmentálnych dopadov z marketingových a komunikačných aktivít. Opatrení pre vytvorenie „skutočne ekologickej kancelárie“ je mnoho, spomeňme aspoň niekoľko:
Papier
- Používajte recyklovaný papier a papier neobsahujúci chlór.
- Používajte obálky vyrobené len z papiera (bez fólií), aby mohli byť obálky dobre recyklované.
- Umiestnite kontajnery na recykláciu papiera všade, kde sa papier používa.
- Znížte internú spotrebu papiera zavedením obojstrannej tlače a prispôsobením okrajov.
- Kopírujte len to, čo je nevyhnutné. Snažte sa zabezpečiť rotáciu dokumentov všade, kde je to možné
- Nastavte všetky kancelárske zariadenia, aby automaticky tlačili ekonomicky a obojstranne.
- Používajte použitý papier na poznámky.
- Znížiť množstvo emailových správ vytlačených „na jedno prečítanie“.
- Vylúčte propagačné materiály vyrobené z PVC. Nahradiť ich materiálmi, ktoré sa dajú dobre recyklovať.
- Používajte biodegradovateľné (kartónové) obaly s menším objemom a váhou, čím znížite požiadavky na ich prepravu a distribúciu.
- Preferujte ekologické prezentačné materiály, napr. recyklovateľné perá, tričká z biobavlny, atď.
- Snažte sa predĺžiť dobu používania prezentačným materiálov všade, kde je to možné.
Elektronické zariadenia
- Nakupujte len energeticky úsporné zariadenia s energetickými štítkami (kategórie A).
- Vypínajte monitory vždy, keď končíte prácu.
- Vypínajte všetky kancelárske zariadenia (PC, tlačiarne, kopírky) aj z elektrických zásuviek. Úspory v nákladoch za energiu je tak možné dosiahnuť jednoduchým odpojením všetkých elektronických kancelárskych zariadení počas noci a víkendov.
- Používajte len náplne do tlačiarní, ktoré sa dajú vymieňať, recyklovať a s atramentom šetrnejším k životnému prostrediu.
- Využívajte služby spoločností, ktoré ponúkajú prenájom kancelárskych zariadení; uvedomte si, že ich nemusíte vlastniť, potrebujete len ich služby (tlač, faxovanie a kopírovanie); takto sa zariadenia vracajú späť k výrobcovi, ktorý ich na konci ich doby životnosti zmodernizuje a opäť z nich vyrobí nové zariadenie.
Najjednoduchším opatrením však je: šetriť, šetriť, šetriť s akýmkoľvek zdrojom.