Udržateľné podnikanie je podnikanie, ktoré je postavené na princípoch udržateľného rozvoja. Ten už v roku 1987 definovala Svetová komisia OSN pre životné prostredie a rozvoj ako „taký rozvoj, ktorý uspokojuje potreby súčasnej generácie a neohrozuje možnosť budúcich generácií uspokojiť ich vlastné potreby“. Inými slovami je to taký model fungovania ľudskej spoločnosti, kedy sa nebude spotrebúvať viac zdrojov, ako je Zem schopná prirodzene obnoviť a produkovať viac odpadu, ako je schopná vstrebať. Tým pádom žiadna z generácií ľudí nebude žiť na úkor kvality života svojich potomkov. Udržateľné podnikanie je teda taký spôsob podnikania, ktorý nespotrebúva viac zdrojov, ako sa prirodzene obnovuje a neznečisťuje rýchlejšie, ako je ekosystém schopný spracovať.
Nové koncepty - nové príležitosti
Takýto optimálny model nie je samozrejme možné dosiahnuť zo dňa na deň, ale len postupnou reorganizáciou výrobných a spotrebných postupov. Je nutné premyslieť a navrhnúť nové schémy vo všetkých fázach výrobného cyklu – od získania prvotných surovín až po likvidáciu výrobku po dobe životnosti a dokonca až po likvidáciu závodu, v ktorom bol vyrobený. Nové výrobné schémy však prinášajú nové podnikateľské príležitosti a firmy, ktoré zavádzajú prvky udržateľného podnikania do svojej stratégie si v dnešenj dobe rýchlo získavajú sympatie zákazníkov.
Najznámejšie koncepty
Za viac ako dvadsať rokov, od kedy sa spoločnosť začala aktívne zaoberať problematikou udržateľného rozvoja a de facto aj schopnosťou vlastného prežitia, bolo vyvinutých množstvo konceptov ako ho dosiahnuť. Sú to najmä schémy udržateľného podnikania vychádzajúce z trhového hospodárstva, ktoré však zásadne redefinujú prístup a chápanie prírodných zdrojov a navrhujú ich kolobeh v hospodárskom cykle. Niektoré z nich, prinášame v tejto sekcii: