CNG alebo stlačený zemný plyn je ekonomicky výhodné, bezpečné a ekologickejšie palivo, ktoré je k dispozícii v relatívne krátkom čase a v dostatočnom množstve. Na rozdiel od skvapalneného plynu – LPG, CNG je produkt na báze zemného plynu a pri jeho spaľovaní nevznikajú takmer žiadne sadze a do ovzdušia uniká výrazne menej emisií CO2.
„Pri akomkoľvek porovnávaní výhodnosti klasických a alternatívnych palív je dôležité najmä to, či na dané alternatívne palivo existuje dostatočný počet vozidiel, ktoré sú porovnateľné v rýchlosti, dojazde, úžitkových vlastnostiach, komforte cestovania či cene so súčasnými naftovými alebo benzínovými modelmi. Výhodou CNG, v porovnaní s inými alternatívnymi palivami, je najmä to, že už dnes sa sériovo vyrába množstvo modelov osobných, malých úžitkových a nákladných áut či autobusov a na CNG jazdia dokonca vlaky, lode či motocykle. Po celom svete dnes jazdí viac než 10 miliónov vozidiel s pohonom na CNG,“ hovorí vedúci útvaru predaja CNG v SPP Ľubomír Blaško.
Všade tam, kde je to ekonomicky efektívne, je SPP pripravený vybudovať a prevádzkovať plniacu stanicu CNG a dodávať CNG pre potenciálnych zákazníkov. SPP spolupracuje na nových projektoch plynofikácie vozových parkov s autobusovými dopravcami alebo podnikateľmi s regionálnou prepravou vlastných výrobkov. Zároveň poskytuje odborné poradenstvo pri optimalizovaní nákladov na projekty plynofikácie vozového parku na pohon CNG, pričom súčasťou poradenstva je aj individuálna príprava projektov a prepočty ekonomickej efektívnosti.
V roku 2001 Európska únia prijala tzv. Bielu knihu o spoločnej politike v doprave. Jedným z cieľov je nahradiť do roku 2020 až 10 % spotreby tekutých fosílnych palív zemným plynom. Pre mnohé krajiny to znamenalo povinnosť prijať relevantné podporné programy pre rozvoj CNG. Dotácie zo štátneho rozpočtu na nákup CNG autobusov alebo iných CNG áut, daňové zvýhodnenia vozidiel s pohonom na CNG, oslobodenie od cestnej dane, dotácie na nákup domových plniacich staníc CNG a tiež iné podporné programy zo strany samospráv a plynárenských spoločností znamenali skutočný rozvoj využívania CNG v mnohých európskych krajinách. Na Slovensku je prvým impulzom pre rozvoj CNG na úrovni vlády Operačný program Životné prostredie, v rámci ktorého je vyčlenených 34,2 milióna EUR na ekologizáciu verejnej autobusovej dopravy, a v rámci nej je zahrnutá aj plynofikácia autobusov.
Viac informácií nájdete na spp.sk alebo cng.spp.sk