RSS ekologika.sk

Ponúkame Vám možnosť dostávať najnovšie informácie cez RSS kanál.


Vložte Váš e-mail:

Archív (Všetky ročníky)

Virtuálna voda

Virtuálna voda

Viete koľko "virtuálnej vody" spotrebujete počas denného menu?

Vypočítajte si ju!

Ekokancelária

Ekokancelária

Hľadáte tipy na zníženie ekologickej stopy na pracovisku?

Kliknite sem!

Ekogaléria

Ekogaléria

Radi fotíte alebo poznáte zaujímavý príbeh osobnosti, ktorá podniká ekologicky?

Podeľte sa o ne!

Ecodesign Company

Ecodesign Company

Ecodesign Company Partner portálu Ekologika - poskytuje služby v oblasti vývoja a marketingu ekoproduktov

Ecodesign Company
Úvod arrow Ekosprávy arrow Správy arrow Ekokancelárie sa oplatia

Ekokancelárie sa oplatia

Napísal: helena proková mališová - viktor prímus |

Napriek všeobecnému presvedčeniu, že kancelárske firmy nemajú významný dopad na životné prostredie, úplný opak je pravdou. Dve tretiny svetového hospodárstva dnes tvoria služby, takže aj firmy, ktoré nemajú priemyselnú výrobu môžu svojim postojom výrazne prispieť k boju proti klimatickým zmenám a ochrane životného prostredia.

Sídla veľkých spoločností začínajú byť inšpirované prírodou - šetria zdroje aj náklady

 

Image Najväčšiu ekologickú stopu v kanceláriách má spotreba energií a preto v poslednom období vznikajú nové unikátne koncepty eko-inteligentných administratívnych priestorov s výrazne nízkou ekologickou stopou. Napríklad Schneider Electric buduje zo svojho sídla v parížskom regióne ukážkovú budovu v spotrebe energie. Každý z užívateľov budovy bude môcť regulovať teplotu vo svojej kancelárii, nastaviť si potrebnú intenzitu svetla, ktoré potrebuje na prácu a tak znížiť svoju spotrebu elektrickej energie. Objekt bol navrhnutý tak, aby ho bolo možné jednoducho rozdeliť na zóny a v každej presne stanoviť aktuálnu spotrebu energie. Schneider Electric následne vyvinul systém na meranie energetickej spotreby prakticky takmer na užívateľa. 35 000 m2 bude vybavených elektronickými senzormi, ktoré umožňujú neustále zobrazovať aktuálnu spotrebu energie.

S rovnakým cieľom, znížiť ekologický dopad svojho sídla, otvorila nedávno švajčiarska spoločnosť Merck Serono neďaleko Ženevského jazera svoju novú „super ekologickú“ centrálu. Areál tvorí 8 budov o ploche 45 000 m2, v ktorom pracuje viac ako 1.500 ľudí. Jeho súčasťou sú aj tri historické budovy, ktoré boli starostlivo zakomponované a tak moderné a pamiatkovo chránené budovy spolu vytvárajú originálny a dynamický celok. Hlavná budova, ústredný prvok sídla, má výnimočnú atmosféru vďaka sklenenej streche, ktorú možno otvoriť počas letných dní. Vďaka prirodzenému dennému svetlu je potrebné zapínať osvetlenie len v zimnom období, aj to zväčša až po štvrtej hodine poobede. Avšak nie je to len sklenená strecha, ktorá šetrí energiu.

Vďaka systému vyvinutému Polytechnickou školou v Lausanne, Merck Serono využíva vodu zo Ženevského jazera na chladenie a vykurovanie svojho komplexu budov. Voda z jazera, ktorá má stálu teplotu medzi 6 a 9 ° C je čerpaná z hĺbky 30 metrov až do sídla firmy. S podporou tepelných čerpadiel, ktoré využívajú teplo vody z jazera je možné sídlo firmy v lete chladiť a v zime vykurovať. Voda z jazera pokrýva asi 50 percent energetických potrieb sídla firmy. Spolu s elektrinou z vodných elektrární si tak firma zabezpečuje až 70 percent energetických potrieb z obnoviteľných zdrojov. Tým sa ušetrí 1500 ton vykurovacieho oleja ročne, čo zodpovedá zníženiu emisií CO2 o 4.800 ton – rovnaké množstvo by vyprodukovalo 30 000 áut na trase 1.000 km. Po ukončení chladiaceho alebo vykurovacieho procesu sa voda vracia späť do jazera. Hoci je jej teplota mierne vyššia ako pôvodná teplota vody v jazere, uskutočnené testy dokázali, že táto zmena nemá negatívny vplyv na biologickú rozmanitosť jazera.

Tajomstvo úspechu je však v zamestnancoch

Aj keď spotreba energie je často hlavným vplyvom kancelárií na životné prostredie, mať úspornú budovu nestačí. Na konci je vždy rozhodnutie človeka a jeho konanie. Potrebné je preto zapojiť ľudí, ktorí v kanceláriách pracujú. Oni každý deň rozhodujú či sa bude svietiť, koľko papiera sa spotrebuje alebo aký odpad vyprodukujú.

Dôležité je ich preto vzdelávať a viesť k ekologickému mysleniu a zodpovednému správaniu. To je skutočným základom úspechu ekokancelárie, ktorá bude šetriť náklady a prírodné zdroje. Mimoriadne potrebná je podpora a motivácia zamestnancov zo strany vrcholových manažérov a majiteľov. Tí stanovujú pravidlá, podľa ktorých firma funguje a zavádzajú kultúru a hodnoty podľa ktorých sa zamestnanci riadia.

Aj drobné nápady môžu prispieť k „zelenej zmene“

 

Image Sú to opäť ľudia, ktorí vo firmách nakupujú: kancelárske zariadenia, nábytok, papier... Je preto dôležité, aby firma mala zavedenú politiku „zeleného obstarávania“ - návod, podľa ktorého majú zamestnanci nakupovať kancelárske produkty, ktoré nezaťažujú životné prostredie. Jednoduchým príkladom je recyklovaný papier, ktorý neobsahuje konvenčne pridávané chemické látky, ako je chlór. Každou kúpenou tonou recyklovaného papiera je možné ušetriť až 17 stromov, 26 000 l vody a 27 g látok znečisťujúcich ovzdušie. V súčasnosti rôzne firmy ponúkajú veľmi kvalitný recyklovaný papier, ktorý je napohľad ťažko rozpoznateľný od bežného.

Netreba zabúdať, že doprava papiera má za následok vypúšťanie CO2. Je preto vhodnejšie nakupovať od lokálnych výrobcov a tým znížiť dopad prepravy. Zároveň papier tvorí až 60% kancelárskeho odpadu, takže jeho triedením a recyklovaním sa podstatne zredukuje.

Všeobecne uplatňovaným kritériom pri výbere ekologických produktov je, aby neboli vyrobené na báze ropy, ale z obnoviteľných a zároveň dobre recyklovateľných materiálov a neobsahovali žiadne toxické alebo inak nebezpečné látky. V praxi to znamená vypracovať si zoznam takých produktov, ktoré tieto kritériá spĺňajú, a kontrolovať dodržiavanie stanovených pravidiel pri výbere dodávateľov kancelárskych materiálov a zariadení.

Ale nielen výrobky, ale aj služby môžu byť ekologické. Napríklad keď si firma namiesto bežnej kuriérskej služby objedná cyklokuriéra. Nielen, že to je takmer úplne ekologické, ale v rámci mesta aj lacnejšie a omnoho rýchlejšie.

"Zelená" kancelária lepšie predáva

Spoločnosti, ktoré už vsadili na „zelené sídla“ teraz profitujú zo svojich priestorov na atraktívne prezentácie a stretnutia so svojimi zákazníkmi. Podľa zamestnancov firiem, ktoré si nechali vybudovať „zelené“ kancelárie, sú tieto priestory nezvyčajným lákadlom pre zvedavých zákazníkov. Denne napríklad eko-sídlo firmy Schneider Electric navštívi viac ako stovka zákazníkov, ktorých zaujímajú nové moderné architektonické a stavebné koncepty.

 
Podniky

Hľadáte firmy s certifikátom ISO 14001?
Kliknite sem!

Produkty

Hľadáte certifikované ekoprodukty?
Kliknite sem!

Odkazy Etarget

Ekologika.sk hlavný partner:
Ekofond.sk
Komunikační partneri:

IBM.sk

Guliwer web design studio
biologika