Podľa navrhovaných nových pravidiel, stanovených v júni tohto roku v Bruseli, budú musieť do ôsmich rokov v Európskej únii nové autá a dodávky produkovať o jednu tretinu oxidu uhličitého menej ako stanovuje súčasná platná legislatíva. Od roku 2020 bude horný emisný limit CO2 z nových áut 95g na najazdený kilometer. Ak budú navrhované regulácie schválené, emisie budú z dnešných úrovní znížené o 40g/km a o 35g/km v porovnaní s rokom 2015.
Šéfka Európskej komisie pre klimatické zmeny Connie Hedegaard povedala, že vytýčené ciele sú ambiciózne, avšak dosiahnuteľné a vďaka úsporám nákladov na palive budú pre spotrebiteľov prínosom. Súčasne pomôžu európskym výrobcom automobilov konkurovať zahraničným výrobcom. Connie Hedegaard sa ďalej vyjadrila, že „to čo navrhujeme, je férová a spravodlivá regulácia.“
Ak majú návrhy nadobudnúť účinnosť, budú teraz musieť byť prijaté členskými štátmi a Európskym parlamentom. Tento proces môže byť zložitý kvôli pretrvávajúcej loby automobilového priemyslu.
Podľa odhadov Európskej únie výsledkom nových regulácií bude, že priemerný vodič nového auta by mohol po roku 2020 ušetriť až 340 € ročne na palive a 2900 až 3800 € počas 13-ročnej životnosti auta v porovnaní s úrovňami z roku 2015. Celkové úspory na palive na úrovni Európskej únie sa budú pohybovať okolo 30mld € ročne. Tieto úspory by mali navýšiť HDP Európskej únie o 12 mld €, vytvoriť nové pracovné miesta a tiež znížiť dovoz ropy o 160mil ton.
Výrobcovia automobilov bojujú proti návrhom argumentujúc tým, že sprísnenie legislatívy im navýši náklady na výskum, vývoj a prispôsobenie výrobných liniek. Hedegaard tieto sťažnosti zmietla zo stola, pričom poukázala na to, že automobilky robili také isté protesty pred schválením návrhov pre rok 2015. Výrobcovia už dnes majú takmer splnené ciele na rok 2015, čo je o niekoľko rokov skôr ako určuje legislatíva.
Zdroj: www.guardian.co.uk