RSS ekologika.sk

Ponúkame Vám možnosť dostávať najnovšie informácie cez RSS kanál.


Vložte Váš e-mail:

Archív (Všetky ročníky)

Virtuálna voda

Virtuálna voda

Viete koľko "virtuálnej vody" spotrebujete počas denného menu?

Vypočítajte si ju!

Ekokancelária

Ekokancelária

Hľadáte tipy na zníženie ekologickej stopy na pracovisku?

Kliknite sem!

Ekogaléria

Ekogaléria

Radi fotíte alebo poznáte zaujímavý príbeh osobnosti, ktorá podniká ekologicky?

Podeľte sa o ne!

Ecodesign Company

Ecodesign Company

Ecodesign Company Partner portálu Ekologika - poskytuje služby v oblasti vývoja a marketingu ekoproduktov

Ecodesign Company
Úvod arrow Ekosprávy arrow Správy arrow Firmy hľadajú zodpovedných dodávateľov

Firmy hľadajú zodpovedných dodávateľov

Veľké spoločnosti vo Francúzsku chcú motivovať svojich dodávateľov k vyššej environmentálnej zodpovednosti. Pre nákupcov a malé a stredné podniky to však nie je až také jednoduché.

Nestlé sa stalo novou prípadovou štúdiou. Medzinárodná spoločnosť, ktorá deklaruje svoj záväzok k trvalo udržateľnému rozvoju na všetkých fórach, je mimovládnou organizáciou Greenpeace ostro kritizovaná za používanie ich palmového oleja pochádzajúceho od jedného z ich nezodpovedných dodávateľov.

Indonézska firma Sinara Mas, ktorá sa podieľa so svojou palmovou kultúrou na obrovskom odlesňovaní v tejto krajine, bola zásobovateľom miestnej dcérskej spoločnosti švajčiarskej skupiny Nestlé a pravdepodobne niektorých z jej ďalších prvostupňových dodávateľov. Aféra sa odohrala v marci tohto roku a odvtedy sa Nestlé zaviazalo, že bude nakupovať palmový olej len z certifikovaných kultúr.

Dodávatelia sa v súčasnosti stali Achillovou pätou skupín najviac zapojených do trvalo udržateľného rozvoja: pre mimovládne organizácie je účinnejššie zaútočiť na medzinárodnú značku ako na neznámeho medzipodnikového hráča.

V dôsledku toho sa musí funkcia nákupu, ktorá je často jednou z posledných bášt podnikov usilujúcich sa uniknúť z pazúrov trvalo udržateľného rozvoja, prispôsobiť. "Veľké skupiny si začínajú uvedomovať, že sú zodpovedné za celkový dodávateľský reťazec. Ale je to ešte len vyvíjajúca sa téma," varuje Zeev Flath, konzultant firmy 2C Management, ktorý vyškolil tisíce odberateľov v posledných rokoch. Viacero nedávnych štúdií to potvrdzuje: zodpovedný nákup sa potvrdzuje medzi respondentmi ako „kritérium výberu"... ktorú je ale zatiaľ ťažké uviesť do praxe.

Image

Identifikovať osvedčené produkty

Nákupy môžu reprezentovať až 90% z obratu. Nábytok, elektrina, služby, upratovanie, vozový park ... týka sa to všetkých nákladových položiek, ktoré sú zvyčajne rozdelené do dvoch kategórií: všeobecné nákupy a nákupy pre výrobu. Prvá kategória je v súčasnosti ďalej, pretože sa môže spoľahnúť na výrobky s eko-označením. "Od roku 2006 sa množstvo eko-označení zdvojnásobilo. Už dnes si môže kupujúci pracovných odevov vybrať medzi piatimi rôznymi eko-značkami ako napríklad Max Havelaar alebo Fibre citoyenne. Výsledkom je, že tržby eko-značiek výrazne vzrástli, " povedal Zeev Flath. Riaditelia nákupov už neváhajú nakupovať recyklovaný papier alebo papier pochádzajúci z certfikovaných lesov, či prírodné čistiace prostriedky. Značky spravodlivého obchodovania prenikajú na trh najmä v potravinovej oblasti.

V priemysle majú výrobné nákupy výraznú prevahu. "Kupujúci takto hľadá odpoveď na otázku: Čo je to zodpovedné nakupovanie? " vysvetľuje Pierre Pelouzet, riaditeľ nákupu v SNCF (Francúzske železnice). Podľa neho, kritériá sú lepšie kontrolované v sociálnej než environmentálnej oblasti. "Vieme dať podnet k vyššiemu zamestnávaniu osôb so zdravotným postihnutím. Vieme, aký podiel pre integráciu takýchto pracovníkov vyžadovať vo výberovom konaní: 1% je smiešne, 20% znamená žiadnu odpoveď. Čo sa týka životného prostredia, je oveľa ťažšie pochopiť dopady jednotlivých nákupov . Toto je príklad biopalív, ktorých ekologický dopad je zatiaľ nejasný."

Zmeny podmienok vo verejných zákazkách

Vzhľadom na zložitosť témy, priekopníci zodpovedného obstarávania v prípade verejných zákaziek vyvinuli rôzne riešenia. Najbežnejší spôsob spočíva v pridaní zelených kritérií do tendra. SNCF a ďalšie významné skupiny idú ešte ďalej s vytvorením špecializovaného výboru na zodpovedné nakupovanie. Niektorí členovia tímu sú zodpovední za pozorné sledovanie osvedčených postupov medzi dodávateľmi, skúmajú ecodesign výrobkov, atď. Nákupcovia sú tiež vyzývaní, aby sa preniesli cez logiku krátkodobých nákladov, napríklad prostredníctvom cieľov celkových nákladov v SNCF. "Až doteraz, kupujúci musel riadiť tri parametre svojej funkcie: náklady, kvalitu a termíny. Trvalo udržateľný rozvoj pridáva ďalšie obmedzenia, ale podľa môjho názoru sa to čoskoro stane výhodou profesie a zníži jej obraz ako nákladový vrah," hovorí Zeev Flath.

Iné skupiny sa tiež spoliehajú na blízky vzťah s ich dodávateľmi, a to prostredníctvom dlhodobých zmluv o spolupráci, koučovania alebo auditu. Podľa Damiena Forterra, profesora špecializujúceho sa na túto tému, je to najlepší prístup. Odvetvie energetiky je zvlášť aktívne v oblasti sociálneho auditu svojich zahraničných dodávateľov. Posledné slovo v tejto oblasti získal výrobca elektroniky Philips, vedený snahou manažmentu dostať najvyšší rating pre tzv. Trvalo udržateľné akciové indexy (sustainability index). Holandská spoločnosť žiada, aby všetci jej dodávatelia dodržiavali chartu, ku ktorej sa neskôr pridali všetci jej konkurenti v odvetví. Tento kódex správania vyžaduje dodržiavanie predpisov a hlavných zásad nakladania s odpadom, odpadovými vodami, atď. Veľmi užitočné pre niektoré spoločnosti. Niektoré medzinárodné skupiny po dotazovaní ich dodávateľov zistili závažné nedostatky vo väčšine z nich - v prípade Danone sa jednalo až u 85% dodávateľov.

Podporovanie iniciatív

 Väčšina dodávateľov, už aj tak otrasených krízou a stupňovaním obmedzení (zákon o diskriminácii, ISO normy ...), len ťažko znáša nový tlak svojich odberateľov. V správe Komisie 21 z apríla 2010 sa pripomína, že "malé a stredné podniky majú často problémy splniť podmienky trvalo udržateľného rozvoja zahrnuté do verejných zákazok." "Je to zatiaľ vyžadované s rozumnou mierou," hovorí Pierre Pelouzet." Nateraz uprednostňujeme koučovanie pred sankciami. Cieľom je zlepšiť ich výkonnosť." Pre Zeeva Flatha je nemysliteľné žiadať od spoločností platiť viac za "udržateľné nákupy".

Na rovnakú tému

Všetci predajcovia však netrpia pasívne týmito tlakmi. Komicia 21 v spomínanej správe konštatuje, že väčšina inovácií v eko-označených výrobkoch sú vyrábané v malých a stredných podnikoch. V malom priemysle tlačiarní vytvorili profesionálny kódex správania Imprim'vert, veľmi oceňovaný mimovládnymi organizáciami ako napr. WWF. Špecialista nábytku Steelcase mení v posledných niekoľkých rokoch všetky svoje produkty pomoocu procesu ekodizajnu, ideálny nástroj pre nákupcov pri posudzovaní environmnetálnych kriérií výrobkov. Komicia 21 taktiež cituje príklad Purodor, predajcu čistiacich výrobkov 100% prírodných a biologicky rozložiteľných, ktorý sa snaží presvedčiť zákazníkov, aby podporovali zdravé výrobky na úkor agresívnych chemických.

Zdroj: Les Echos
Foto: Les Echos

 
Podniky

Hľadáte firmy s certifikátom ISO 14001?
Kliknite sem!

Produkty

Hľadáte certifikované ekoprodukty?
Kliknite sem!

Odkazy Etarget

Ekologika.sk hlavný partner:
Ekofond.sk
Komunikační partneri:

IBM.sk

Guliwer web design studio
biologika