V poslednom období sa objavujú vyhlásenia firiem, ktoré zavádzajú zákazníkov a verejnú
mienku ohľadom firemných environmentálnych cieľov. Niektoré firmy sa
snažia profilovať ako environmentálne zodpovedné a dať verejnosti
najavo, že majú snahu o zlepšovanie svojho vplyvu na životné
prostredie, aj keď v skutočnosti do jeho ochrany a zmiernenia ich
vplyvu naň investujú len minimum prostriedkov, ktoré možno označiť len
ako náklady na marketing.
Pojem greenwashing bol pôvodne
obmedzený len na opísanie prípadov zavádzania verejnej mienky
prostredníctvom reklamy, no ako sa postupom času snahy firiem o
zlepšenie svojho environmentálneho imidžu diverzifikovali a
rozširovali, rovnako sa diverzifikovali aj obvinenia z greenwashingu. V
súčasnosti možno o greenwashingu hovoriť v súvislosti so širším
spektrom podnikateľských aktivít, ako napríklad organizovanie a
sponzorovanie podujatí, vydávanie environmentálnych správ, vzdelávacích
materiálov a i. Avšak bez ohľadu na zvolenú stratégiu, hlavným cieľom
používania týchto praktík je vytvoriť medzi zákazníkmi a
zainteresovanými stranami dojem, že spoločnosť robí všetky potrebné
opatrenia na zlepšenie svojho environmentálneho správania.
Firmy môžu použiť dva spôsoby ako manipulovať verejnou
mienkou a sami seba na verejnosti prezentovať ako environmentálne
zodpovedné. Jedna stratégia je upozorniť na pozitívne kroky, ktoré
firma prijala na zlepšenie svojho vplyvu na životné prostredie. Táto
stratégia umožňuje firme poukázať na výkony, ktoré nijako nesúvisia s
jej hlavnými podnikateľskými aktivitami. Sústredením sa na „zelený“
imidž v jednom, veľmi viditeľnom aspekte podnikových aktivít môže byť
odvedená pozornosť od omnoho podstatnejšej aktivity, ktorá životné
prostredie poškodzuje. Druhým spôsobom je budovanie „zeleného“ imidžu v
konkrétnej oblasti, aj keď pozorné skúmanie môže odhaliť, že takéto
tvrdenia sú skreslené alebo nepravdivé.
Tieto štátne orgány môžu proti týmto praktikám prijať aj preventívne opatrenia – v Nórsku je zakázané používať v reklamách na automobily termíny „zelený“, „šetrný k životnému prostrediu“ a „čistý“, keďže všetky autá prispievajú ku globálnemu otepľovaniu.
Proti greenwashingu však začínajú bojovať aj samotní environmentálne uvedomelí spotrebitelia. Významným nástrojom, pomocou ktorého sa môžu spotrebitelia realizovať, je internetový projekt www.greenwashingindex.com. Stránku založil spolumajiteľ marketingovej konzultačnej firmy EnviroMedia, Kevin Tuerff, v spolupráci s University of Oregon. Užívatelia hodnotia reklamy s environmentálnym posolstvom známkami 1 až 5, kde 1 prestavuje pravdivé, autentické tvrdenie a 5 vyložené klamstvo. Reklamy sú hodnotené na základe toho, či spĺňajú niektoré z nasledujúcich kritérií:
- Reklama zavádza svojím textom
- Reklama klame svojím vizuálom a použitou grafikou
- V reklame je použité tvrdenie, ktoré je vágne alebo zdanlivo nedokázateľné
- Reklama zveličuje alebo nadhodnocuje environmentálne atribúty produktu alebo služby
- Reklama vynecháva alebo zastiera dôležité informácie, vďaka čomu znie ekologické posolstvo lepšie než skutočne je
- Pomôcť zákazníkom lepšie sa orientovať v marketingových stratégiách firiem a lepšie hodnotiť ich aktivity a taktiky.
- Podnietiť firmy, aby skutočne napĺňali to, čo ich reklamy proklamujú.
- Stimulovať trh k environmentálne zodpovedným podnikateľským
praktikám, ktoré skutočne redukujú negatívne dopady na životné
prostredie.
Celý článok si môžete prečítať tu