Spoločnosť Marks & Spencer zvyšuje svoje zisky, znižuje náklady a stáva sa environmentálnym lídrom medzi svetovými obchodnými reťazcami.
V správe „Ako podnikáme 2010“ Marks & Spencer oznámila, že vďaka plneniu cieľov Plánu A (ekologický a etický program) firma ušetrila v minulom roku 70 miliónov libier, čo je o 50% viac ako v predchádzajúcom roku. Prispelo k tomu okrem iného efektívnejšie využívanie energie v obchodoch a distribučných centrách, čo firme prinieslo zníženie nákladov o 13,5 mil. libier. Zredukovaním používaných obalov dokázala ušetriť ďalších 11 mil. libier a znížením spotreby paliva a recyklovaním či opätovným používaním, napríklad vešiakov, firma usporila ďalších 2,1 mil. libier. Ušetrená suma bola znovu investovaná do spoločnosti, vrátane peňazí z 10-miliónového inovačného fondu, zriadeného na realizáciu Plánu A.
Spoločnosť dnes dosiahla 95 zo svojich 180 záväzkov v oblasti zmeny klímy, odpadov, prírodných zdrojov, etického a pracovného prostredia. Ďalších 77 záväzkov je v súlade s časovým harmonogramom Plánu A. Na druhej strane sedem záväzkov mešká za stanoveným plánom, vrátane snahy o zníženie spotreby vody, ako aj plánu strojnásobiť predaj biopotravín a rozšíriť značku Faire trade aj na oblečenie.
V správe sa ďalej píše, že obnoviteľné zdroje energie z malých vodných elektrární, veterných turbín či kotlov na biomasu sa dnes podieľajú 5% na celkove energetickej spotrebe firmy. Prevádzkový odpad sa podarilo znížiť o tretinu v porovnaní s predchádzajúcimi dvoma rokmi, zatiaľ čo 94% zostávajúceho odpadu sa zrecyklovalo. Ďalšie pozitívne výsledky firma dosiahla v oblasti dopravy: od zavedenia Plánu A sa zvýšila palivová efektívnosť distribučného parku vozidiel približne o 20%, ako aj využívanie obnoviteľných zdrojov energie. Železničná distribúcia a chladiace systémy šetrné k životnému prostrediu zasa pomohli znížiť emisie oxidu uhličitého o 13%.
Dva milióny zákazníkov sa firme podarilo priamo zapojiť do rozličných charitatívnych aktivít navrhnutých v Pláne A.
Vďaka doterajším úspechom sa firma rozhodla prijať ďalších deväť nových lídrov na pokračovanie projektov v oblasti udržateľného rozvoja. Spoločnosť si totiž dala za cieľ, že do roku 2014 sa stane "najenvironmentálnejšou obchodnou sieťou na svete".
Plán A dnes tvorí neoddeliteľnú súčasť ducha a poslania firmy, tvrdí šéf Marc Bolland v správe. "Štyri roky od jeho zavedenia, Plán A prináša skutočné výhody pre našich zákazníkov, zamestnancov, akcionárov a dodávateľov, rovnako ako miestne komunity a životné prostredie."
Zdroj: Marks and Spencer, How We Do Business 2010.