Úspešná skúška lietadla Solar Impulz. Prvé 100% solárne lietadlo so štyrmi motormi poháňanými tisícmi fotovoltaických článkov umiestnených na krídlach uskutočnilo 7. apríla svoj prvý let a vzlietlo z vojenskej základne v Payerne, vo Švajčiarsku.
Pripravené na odlet od 9.30h, lietadlo sa napokon vznieslo o hodinu neskôr a pristálo okolo poludnia. Tento let, rovnako ako aj prvý skúšobný štart v decembri, sú začiatkom série testovacích letov, ktoré majú viesť k prvému hlavnému míľniku: 36 hodinovému letu bez medzipristátia.
Tento experiment sa zrealizoval vďaka dvom priekopníkom - švajčiarskemu bádateľovi Bertrandovi Piccardovi, ktorý sa preslávil v roku 1999 letom balónom okolo sveta bez pristátia a Andreovi Borschbergovi, inžinierovi a stíhaciemu pilotovi - ktorí zaktivizovali tím ďalších päťdesiatich odborníkov.
Okolo sveta
Prototyp o šírke Airbusu A340 (rozpätie krídel o dĺžke 63,4 m), avšak o hmotnosti Renaulta Laguna (1,6 tony) si vyžiadal práce počas viac ako šiestich rokov a podporili ho viacerí priemyselní (Omega, Solvay, Dassault Aviation) ako aj finanční sponzori (Deutsche Bank).
Táto iniciatíva sa v snahe nahradiť fosílne palivá obnoviteľnými zdrojmi, akými sú vietor a slnko, bezpochyby radí medzi najsymbolickejšie. Konečný cieľ tejto iniciatívy je „začať písať novú kapitolu“ v leteckej doprave uskutočnením prvého letu okolo sveta na solárnom lietadle.
Do toho času možno aspoň pozorovať snahy francúzskeho leteckého priemyslu prispieť k zníženiu uhlíkovej stopy spôsobovanej lietadlami. Cieľom je znížiť spotrebu paliva na cestujúceho o polovicu v priebehu najbližších dvadsiatich rokov, informoval o tom John Paul Herteman, prezident Gifas. "Fakt, že letecká doprava bola schopná sa zdesaťnásobiť v posledných tridsiatich rokoch, je hlavne výsledkom toho, že sa nám podarilo znížiť spotrebu o 3 alebo 4krát," poznamenal súčasne pri prezentovaní výsledkov tohto priemyslu.
Video z testovacieho letu je možné zhliadnuť na stránke Les Echos
Zdroj foto: www.gizmag.com