Kombináciou internetového portálu a rozsiahlej kampane na senzibilizáciu k životnému prostrediu v odľahlých priemyselných zónach, sa francúzskemu mestu Lyon podarilo presvedčiť už viac ako 2 500 zamestnancov o výhodách spolujazdenia.
Spolujazdnenie je založené na společnej jazde osôb, z ktorých jedna má k dispozícii dopravný prostriedek s voľnými miestami a za poplatok zvezie inú osobu alebo osoby po vopred dohodnutej trase.
Deväť mesiacov po implementovaní Plánu medzipodnikovej dopravy, ktorého cieľom je obmedziť používanie áut na cestovanie zamestnancov do práce, Lyon pozitívne hodnotí zavedenie tejto služby na spolujazdenie. Na projekte, ktorý zahŕňa internetový portál dodaný spoločnosťou Roue Verte (Zelené koleso), zákaznícke call-centrum, komunikačné prístroje a kalendár akcií sa zúčastňujú štyri veľké priemyselné oblasti mesta. Systém, ktorého cena vyšla mesto na 70 000 eur, umožnil prepojenie 22 000 zamestnancov z 372 firiem.
42% používateľov sú riadiaci zamestnanci
Nedávno dokončená štúdia Národnej školy verejných štátnych prác konštatuje, že 10% z cielených zamestnancov je už do systému registrovaných. Štvrtina (600) užívateľov sa vyjadrila v prieskume v prospech praktickosti tohto systému. Prvý postreh: 62% užívateľov (ktorých priemerný vek je 38 rokov s rovnakým zastúpením mužov a žien) žijú v domácnosti s deťmi a majú pravidelný týždenný rytmus príchodov a odchodov z práce. Riadiaci pracovníci, predovšetkým z oblasti priemyslu (42%) sú prvými používateľmi systému, ďaleko pred zamestancami v oblasti služieb (23%). Robotníci tvoria len 1% registrovaných užívateľov, čo je pravdepodobne spôsobené tým, že ponuka a dopyt v tejto kategórii nefunguje cez internet, ale prostredníctvom iných spôsobov komunikácie.
Výhody pre používateľov spolujazdenia
Podľa vyjadrenia nadšencov tohto systému sú hlavnými dôvodmi pre zdieľanie áut: ochrana životného prostredia (30,5%) a finančné úspory (25,6%). Systém ponúka aj ďalšie výhody, hovorí jedna z jeho užívateliek, ktorá využíva spolujazdenie 2 až 4-krát do týždňa: "Dorazím skôr do práce, keďže sa ráno menej zdržím doma, som efektívnejšia, pretože mám stanovenú hodinu príchodu a odchodu, nestresujem sa počas cesty, pretože sa môžem rozprávať so spolujazdcami a objavujem nové trasy."
Dalším zaujímavým faktom je rýchlosť a pohodlnosť nájdenia spolujazdcov cez internet. Pred uvedením systému do praxe sa teoreticky odhadovalo, že len 12 až 15% inzerátov úspešne vytvorí z vodičov a pasažierov spolujazdcov. Tento odhad však v praxi presiahol 20%. Väčšina používateľov (55%) našla svojich spoločníkov za pár dní (vrátane 9% za jeden deň) a veľmi veľký podiel (viac ako dve tretiny) i nich spolucestuje niekoľkokrát týždenne.
Na druhej strane, nedostatok ponuky označili neuspokojení užívatelia za hlavnú prekážku zavedeného systému. "Kritické množstvo zapojených zamestnancov a komunikácia v rámci ako aj medzi podnikmi sú kľúčovými faktormi úspechu zdieľania automobilov," potvrdzuje Lucia Verchere Tortel, zodpovedná za tento projekt. V regióne s nedostatočným pokrytím hromadnou dopravou, ktorý zahŕňa 11 000 zamestnancov, kandidáti z rôznych firiem reagovali odlišne. Napríklad, zatiaľ čo vo firme Total až štvrtina zamestnancov využíva systém spolujazdenia, v Rhodii alebo Arkeme sa do systému zapojilo len 6% zamestnancov.
Zdroj: Portál Les Echos