Európska spoločnosť pre vzdušnú obranu a vesmír (EADS) predstavila v stredu v Berlíne prvé lietadlo poháňané biopalivom na báze vodných rias. Dvojvrtuľový Diamond DA42 s motormi AE300 patril k hlavným hitom Medzinárodnej leteckej show (ILA).
Doposiaľ sa pre pohon lietadiel používali zmesi biopalív a klasických pohonných hmôt - teda hlavne kerozínu. Spaľovanie biopaliva je však podľa prvých testov o päť až desať percent úspornejšie než spaľovanie kerozínu.
„Boli sme prekvapení, že to má lepšie spaľovanie,“ priznal šéf vývoja lietadla Jean Botti. Ďalšou výhodou nového paliva je aj skutočnosť, že jeho spaľovaním nevznikajú škodlivé emisie zlúčenín dusíka a síry.
Podľa Bottiho by nové palivo mohlo do budúcna nahradiť nielen kerozín, ale i benzín. Zásoby ropy na zemi sú obmedzené a palivo z rias by ju mohlo „perfektne nahradiť“.
„Dúfam, že vyvoláme efekt snehovej gule,“ uviedol Botti. Samozrejme aj produkcia biopaliva si vyžaduje svoje. Napríklad aby bolo možné nahradiť 10 percent súčasnej svetovej spotreby kerozínu, museli by sa riasy pestovať na ploche 6000 štvorcových kilometrov. Ich výhodou však je, že im nevadí ani slaná alebo znečistená voda. Potrebujú len veľa oxidu uhličitého.
„Jedna tona rias potrebuje 1,8 tony CO2, takže môžeme napríklad použiť oxid uhličitý, ktorý chrlia továrne k vyživovaniu fariem s riasami. Je len otázkou, či to dosiahneme,“ uviedol Botti.
Zdroj: portál novinky.cz
Foto: Reuters