Zdá sa vám, že zákazníci sa dajú stále nachytať značkou, pôsobivým obalom a reklamou na výrobok bez toho, aby sa zaujímali o jeho zloženie, pôvod a sociálny a environmentálny profil firmy, ktorá daný výrobok vyrába? "Zelené" iPhone aplikácie môžu priniesť revolúciu v zodpovednom nakupovaní.
Vďaka moderným technológiám majú dnes zákazníci účinné prostriedky ako sa zodpovedne rozhodnúť pri nakupovaní. Nielen v USA zákazníci čoraz viac využívajú svoje inteligetné telefóny ako napríklad iPhone či Blackberry. V USA nakupuje už viac ako 7 miliónov Američanov práve s pomocou telefónov. Ako? Zákazník nascanuje cez svoj mobilný telefón čiarový kód šampónu či zubnej pasty, ktoré sa chystá vložiť do košíka a jeho mobilná aplikácia mu hneď na obrazovku zašle environmentálne a zdravotné hodnotenie výrobku. Kupujúci sa až na základe tohto hodnotenia rozhodne výrobok dať do košíka alebo späť do regálu.
GOOD GUIDE
Portál a jeho rovnomenná iPhone aplikácia GoodGuide boli vytvorené profesorom environmentálnej a sociálnej politiky na kalifornskej univerzite Berkeley, Daraom O’Rourkem. Dôvod bol jasný. Výrobky, ktoré nakupujeme, majú veľmi často za sebou dlhé príbehy – značkové oblečenie pochádzajúce z ázijských tovární, ktoré znečisťujú miestne životné prostredie či výrobky určené pre deti, ktoré obsahujú rakovinovotvorné látky. Pri rozhodovaní sa o nákupe šampónu pre jeho syna a po preštudovaní si jeho zloženia na obale, si O‘Rourke uvedomil, že údaje o zložení výrobku sú často pre bežného zákazníka ťažko zrozumiteľné, inokedy zasa nepostačujúce, aby sa podľa nich zákazník vedel rozhodnúť, ba dokonca sú i zavádzajúce. Príkladom sú tričká propagované ako 100 % prírodné, ktoré hoci sú vyrobené z biobavlny, na ich zafarbenie sa používajú toxické farby.
ZELENÉ HODNOTENIE
Stránka www.goodguide.com obsahuje hodnotenie už viac ako 100 000 výrobkov počnúc od pracích práškov, cez hračky, oblečenie, mobily, ale aj autá. Tím expertov okolo Dara O‘Rourkeho vytvoril hodnotenie výrobkov podľa troch kritérií - zdravotné, environmentálne a sociálne. Hodnotenie GoodGuide sa neuspokojuje s obyčajným dávaním známky – všetko je zdôvodnené a vy máte možnosť vidieť, kvôli ktorej chemickej prísade dostal váš krém na tvár zlé hodnotenie, čo konkrétna chemická prísada spôsobuje, ako aj to, kvôli akým aktivitám firmy, environmentálnym či sociálnym, je výrobok ohodnotený výslednou známkou.
MENÍM ŠAMPÓN
Väčšina výrobkov je amerických, ale určite sa mnohé z nich nájdu aj slovenskom trhu. Príkladom sú produkty značky Pampers či Huggies. Takto napríklad už viete, prečo nepoužívať šampón proti lupinám značky Garnier. Garnier ako spoločnosť má znížený sociálny rating, pretože nepôsobí na svojich dodávateľov a nesnaží sa od nich žiadať dodržiavanie základných ľudských práv. Zlé hodnotenie má aj kritérium zdravia, kde šampón získaval len 4 body z celkových 10, nakoľko obsahuje propylene glycol. Po kliknutí na názov tejto prísady sa hneď dozviete, že táto látka je toxická a môže spôsobiť kožnú alergiu, problémy s dýchaním a s celkovou imunitou.
FINANCOVANIE
Za spoločnosťou GoodGuide stoja, ako za väčšinou takýchto projektov, fondy rizikového kapitálu. GoodGuide sa čiastočne financuje odkzmi na svojej stránke na internetové obchody s danými produktmi, ale čiastočne aj vydávaním environmentálnych správ spoločnostiam, ktorých výrobky hodnotia. Takto môžu aj oni vedieť, čo majú zmeniť v tom ktorom produkte a nestratiť či opäť získať dôveryhodnosť svojej značky.
Zdroj: goodguide.com